حوار صحفي مع الكاتبه أيه عبد النبي محمد
تتقدم #جريدة_نور_القلم بِعمل حوار صحفي
الاسم: آيه عبدالنبي محمد
السن: 18
المحافظة: القليوبيه
الموهبة: الكتابة
بدأت إمتى: من سنتين
إكتشفتها إزاي: عند طريق الصدفه
نوع الكتابة: روايات وخواطر
مين دعمك: والداتي
إنجازاتك: كتاب ملتقى الكيانات وأقلام بحر الماضي و كتاب نبعث بأحرفنا وكتاب مقهي الأحرف وكتاب وهم الأقلام وكتاب همسات رنانه وكتاب اختلافات روحيه وكتاب غيوم سوداء
جزء من كتاباتك:
يا آنسه يا آنسه
= خير حضرتك بتنادي
_ أه أسف للأزعاج بس كشكولك وقع.
= أه تمام شكراً
_ العفو هيااح يخربيتك عينكِ حلوه اووي ازي كدا، عصام اتلم غض بصرك حرام
بس البت حلوة بشكل، م قولت اتلم امشي روح لشغلك. وفضل سرحان فعيون البحر الي غرق فيها.
= اي يا طيف أتلمى كدا مينفعش غضي بصرك يخرببتك حرام أعمل اي طب ماهو الي وقفني مكنش لازم أقف حصل خير يلا امشي.
وروحت بيتي وانا حاسه شعور غريب وانا لسا بفكر في الشخص الي ادني الكشكول
اعرفكم بنفسي انا طيف ٢٠ سنه كليه شريعه منتقبه وعيني زرقاء زي البحر.نرجع.
عدي يومي وهو م خالي من التفكير
تاني يوم
الأم: أصحى ي طيف يلا
طيف: يا ماما النهاردة أجازه سيبني أنام.
الأم: قومي يا بت في ضيوف جاين يشوفكِ
طيف: اعااا مين ي ماما ولي مقولتوش يووو م هلحق أعمل حاجه وانا شبه جعفر كدا
الأم: هاها واي الجديد قومي ساعديني في البيت
طيف وبترجع تنام تاني شويا شويا ي ماما
وفجأة الشبشب بتاع ست الكل كان في وشها
طيف: عنافيه اووي الست دي حاضر
الأم: بتقولي اي ي زفته
طيف: بقول ربنا يخلينا الشبشب ي حجه اقصد ربنا يخليكِ لينا يارب.
الأم: يلا أخره صبري قومي
طيف بتعب هييي أخيراً خلصنا انا اتهد حيلي اقعدي ي شيخه متعبتش اها ياا ظهري اها ي صغيره علي الهم اها.
الأم: بتقولي اي يا بت
طيف: ه ولا حاجه بقول ربنا يخليكِ لينا ي حجه.
في سرها يارب هو جاي كدا يقع علي صباع رجلو الصغير ويجلو صداع في بطنو وشلل في دماغو علشان الهداه دي
الأم: ياازفتههههه
طيف: ايوا ايوا اهوو
يارب توب علينا بقا يارب
جرس الباب تنن تنن
الضيوف جبهم
الأم يلا ي طيف البسي واخرجي
طيف: هو لازم ي ماما انا تعبت م قادرة
الأم: وبتمسك الشبشب قومي ي طيف بدل مانتِ حره والله
طيف وهيا بتجري اهو اهو والله انا جهزت
الأم: ناس م بيتجي غير بالعين البني.
طيف: بغمزه طبعا طبعا احلى عين دي ولا أي هااهاا
الأم: بضحك امشي يا اخره صبري يلا الناس برا
وطلعنا وانا ماسكه الصينيه في ايدي وماشيه في الأرض وقعت
_ بلهفه انتِ كويسه
_اها كوي..........
طيف:انت بتعمل اي هنا
عصام: جاي أشرب الشربات الي وقع ي عروسه
طيف: عرو....سه مي....ن
عصام: هاها انتِ قومي بس نتكلم هناك شكلك وحش وانتِ علي الأرض كدا
طيف بعد اما اردكت قامت
الأم: انتو تعرفو بعض
طيف: ه لا يا ماما بس قبلنا بعض قبل كدا كنت نسيت الكشكول هو ادهوني
الأم:ه طيب نسبهم مع بعض شويا
طيف : في سرها اعااا الوليا هتسبني معاه ماشي ي منال لينا حساب سوا هتسبني مع ابو عيون حلوة ده ياختتتىى اتللمممي غض البصر فين يا طيف ربنا ياخدك يابعيده
افاقت طيف من شرودها علي صوته.
عصام: اعرفك بنفسي أنا عصام ٢٤ سنه كليه طب شغال في مستشفي****
أمام في مسجد خاتم للقرأن تقريبا ده انا بختصار حابه تسالي عن حاجه
طيف:ه لا م عايزه
عصام: طب م هتعرفيني عن نفسك
طيف: أظن انك عارف بس تمام
اسمي طيف ٢٠سنه كليه شريعه متنقبه ومحفظه قرآن حابب تعرف اي
عصام بشرود طب هبت ازب عينكِ حلوة كدا
طيف بخجل وإحراج افندم
عصام: ه نقول مبروك وكتب الكتاب بعد اسبوعين وقام ينادي الباقي
طيف: مبروك علي اي ه
انتتت انت استنى
الأم: ها نقول مبروك ي عريس
عصام: اها واتقفنا انا وطيف ان كتب الكتاب بعد اسبوعين
الأم بفرحه لووولووووي الف مبروك الف مبروك
وعدي اليوم
طيف في أوضتها اي ده هو كدا خلاص ده ولا حتى شافني ولا اخد رائى
ولا حاجه طيف في نفسها هيياااااح بس أمور وحلويه اووي
طيف عيب يا بت ااتلمى يخربيتك هيااا وهبقى عروسه وهبقى عروسه
الأم يا بنت المجانين في اي يابت
طيف: بحتفل اني هبقى عتروسه وبعدين يا منال دي حركه تتعمل فيا برضو ماااشيي يا منال
الأم: بضحك هه اتلمي يا بت روحي نامي
طيف: يسلام يا منون ههه طايرة وهتلقني نمت
وتركتها أمها غارقه في أفكرها فيبدو أنها بدأت تقع في دومات الحب...
وعدي الاسبوعين وطيف بقت متعلقه بفتى الكشكول
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير
الأم:لووولووووي بقيتِ عروسه قمر يروحي مبارك ي نور عيني
طيف: يبارك فيكِ ي ماما
الأم بدموع هتمشي وتسبني
طيف بمرح م كنتِ عايزه تخلصى مني الله وبعدين ده كتب كتاب ي حجه لسا علي قلبك والا عايزه تخلصي مني بدري بدري بس برضو علي قلبك با منون
الأم فين الشبشب شكلو وحشك صح
طيف: بضحك ههه لا بلاش النهارده بعد أما زوجى قره عيني يمشي نبقى نجري ورا بعض
عصام: قره عينك ياااه حد يحلقني ونبي أحسن م مصدق
طيف وهيا لا تصدق فكيف هيا كانت تحدث أمها
طيف في نفسها تاني يا منال والله طيب مااشيي اعاا فين النقاب فين الطرحه يااخواتي هيشوفني كدا اززي
عصام: علي فكره انا جوزك م غريب
طيف:احلف انك سمعتني وان صوتي كان عالي
عصام بضحك هههه يا مجنونه
علي فكره شكلك حلو
طيف ه ياامااما تعالِ
عصام وعينكِ حلوة اووي
طيف ه عديني كددا اروح لماما كدا
عصام وبحبك
طيف يااما...ما
اي احلف كدا بتحبني انا
عصام : اها والله بحبك أنتِ
طيف بسعاده: وانا كمان ي قرة عيني ...
*اللهم قلبي ومن به* دعوتي ليكِ من يوم شوفتك ي أم عيون زي بحر غرقتني فيها.
بقلم: آيه عبدالنبي|بحر
اشتغلت ليدر او مؤسس قبل كده و في كيان ايه: اه مؤسسه كيان بحر
الكيانات الي كنت فيها: فريق العفه
نفسك توصل لأي في مجالك: اعمل كتاب فردي خاص بيا
تعرضت لحاجة احبطتك قبل كدَ في مجالك: اه كتير
رسالة تحب تقولها لغيرك: حلمك يستاهل💕
استفادت ايه من تجربتك: اتسفادت اني معمتدش علي حد لأن الكل هيحبطك بس اول ما توصل كلو هيتلم حوليك
اكتر عيوب فيك ك كاتب ونفسك تغيرها: مفيش
بتواجه الإنتقادات إزاي: بطريقه ايجابيه لو انا فيا ده اكيد هحاول اغير من نفسي
مين قدوتك فـ مجالك: الكاتب يوسف الدموكي
كِتاب قرأته وترك أثر طيب تنصح بيه الجميع: كتاب تنهيده وكتاب الخروج عن النص
اي هيا الصعوبات الي وجهتك فـ طريقك: إنتقادات علي اسلوب كتاباتي اني مثلا سارقها اني مش بعرف اكتب بس انا رديت بإنجازاتي
رساله منك للكُتاب المبتدئين: كمل في طريقك حلمك يستاهل
تتمني اي ل الجريده الفتره المقابله؟ اتنمي تكبر اكتر واتمني ليها التوفيق💕
شكراً جداً لحضرتك وبـ نتتمني لك مزيدا من التقدُم وننتظر منك قريباً عملاً خاص بك وستكون الجريدة من بِها أكبر الداعمين لك ولقد تشرفنا بوجودك معنا..
- الـمـحـرره الـصـحـفيـه نـدى مـحـمـد"37"
#جريدة_نور_القلم
تعليقات
إرسال تعليق